مرکز پرستاری S.O.S Capital & AIDA

مراقبت در منزل

44046343

درمان درمنزل

44046131

جزئیات فازبندی تزریق واکسیناسیون کرونا در کشور اعلام شد

فاز اول (زمستان ۱۳۹۹)؛ این فاز شامل کارکنان بهداشت و درمان خط اول مواجهه با بیماری کرونا بوده و براورد تقریبی از تعداد آنها ۰.۷ میلیون نفر است. بعد از آن افراد بسیار پر خطر شامل سالمندان در مراکز نگهداری، مراکزمعلولین جسمی و حرکتی، جانبازان که براورد جمعیت آنها ۶۰۰ هزار نفر است.

فاز دوم (بهار و تیر ۱۴۰۰)؛ این فاز شامل افراد مسن بالای ۶۵ سال به ترتیب گروه‌های پنج سال از بالا به پایین بوده که براورد جمعیت آنها ۶ میلیون نفر است. همچنین افراد ۶۴-۱۶ ساله دارای حداقل یک بیماری زمینه ای که براورد جمعیت آنها نیز ۶ میلیون نفر است.

فاز سوم (مرداد تا آذر ۱۴۰۰)؛ شامل افراد ساکن در مراکز تجمعی که براورد جمعیت آنها دو میلیون نفر است، افراد ۵۵ تا ۶۴ سال بدون بیماری زمینه ای دارای براورد جمعیتی پنج میلیون نفری و افراد در مشاغل و خدمات ضروری شامل آن دسته از کارکنان نظام سلامت که در خط اول مواجهه نیستند که شامل براورد جمعیتی ۱۲ میلیون نفری می‌شوند.

فاز چهارم (زمستان ۱۴۰۰)؛ شامل عموم مردم.

طبق اعلام وزارت بهداشتی‌ها با پیش فرض اثربخشی واکسن‌ها بالای ۸۰ درصد و عدم موتاسیون‌های ناگوار در ویروس، انتظار می‌رود:

با اتمام فاز ۲ (پوشش ۱۳.۳ میلیون نفر)، به هدف اولیه که کاهش مرگ و میر است خواهیم رسید و با توجه به تابلوی بیماری در ۱۰ ماه گذشته کشور، از مرگ و میر بیماری به میزان ۶۰ الی ۷۰ درصد کاسته خواهد شد، اما همچنان در معرض طغیان‌های بیماری و مشکلات اقتصادی اجتماعی بهداشتی ناشی از کرونا ویروس خواهیم بود که طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، با اتلاف ۱۰ درصد از واکسن، تعداد مورد نیاز ۲۹.۵ میلیون دوز واکسن نیاز است.

با اتمام فاز ۳ (پوشش ۱۹ میلیون نفر دیگر)، انتظار می رود بخش عمده بار بیماری در کشور کنترل شده باشد و امکان برگشت به زندگی عادی مهیا شود که طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، با اتلاف ۱۰ درصد واکسن، تعداد مورد نیازحدود ۴۱.۸ میلیون دوز خواهد بود.

محل ارائه خدمت واکسیناسیون کرونا

در بیمارستان‌های دانشگاهی پایگاه واکسیناسیون برای ارائه خدمات در شیفت صبح و عصر برقرار می‌شود که در کشور حدود ۵۰۰ پایگاه در نظر گرفته شده است. کلیه کارکنان نظام سلامت حسب اولویت‌بندی در این پایگاه‌ها واکسینه خواهند شد.

حدود یک ماه بعد از آغاز واکسیناسیون، تیم‌های سیار بهداشتی به مراکز تجمعی خانه‌های سالمندان و نگهداری معلولین ذهنی و جسمی مراجعه و ارائه خدمت انجام خواهد شد.

از فاز ۲ به بعد، تعداد ۴۰۰۰ پایگاه سلامت در مراکز شهری و شهری روستایی و پایگاه‌ها یا خانه‌های بهداشت ضمیمه در شیفت بعد ازظهر نسبت به ارائه خدمت به گروه‌های اولویت‌دار اقدام خواهند کرد.

نحوه مراجعه افراد برای واکسیناسیون

کارکنان بهداشتی درمانی، طبق برنامه عملیاتی تهیه شده در شهرستان‌ها، به پایگاه بیمارستانی معین شده مراجعه خواهند کرد. همه افراد ملزم به دریافت فرم معرفی‌نامه حاوی اسم، کد ملی و نوع حرفه فرد از حوزه ریاست بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه، داروخانه و ... خواهند بود. این معرفی‌نامه باید به مهر تایید معاونت درمان شبکه شهرستان رسیده باشد.

افراد دارای بیماری زمینه ای و مشاغل ضروری نیز در یک ماه مانده به زمان ارائه خدمت به این گروه از رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود که این افراد برای تکمیل پرونده در سامانه‌های الکترونیک سلامت به خانه‌های بهداشت و یا پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند. در روز مراجعه چنانچه فرد در سامانه ثبت نشده باشد، ضمن ثبت داده‌های اولیه به پزشک پایگاه برای تعیین نوع بیماری و ثبت کد ICD۱۰ طبق دستورالعمل جاری معرفی و سپس واکسینه می‌شود. در عین حال افراد از اتحادیه صنفی خود معرفی‌نامه ممهور با ذکر مشخصات دریافت کرده و به پایگاه‌های واکسیناسیون مراجعه می‌کنند

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرد سطوح مسی طی ۲ ساعت کووید ۱۹ را از بین می‌برند.

این سازمان اعلام کرد با ایجاد آلیاژهای خاصی از مس می‌توان در مقابل این بیماری مقاومتی طولانی مدت ایجاد کرد. سطوحی مانند دستگیره‌های در و نرده‌ها را می‌توان با استفاده از آلیاژهای آنتی میکروبیال مس ساخت.

در بیانیه سازمان مذکور آمده است: با توجه به تست‌ها در مقابل ویروس‌های جان سخت، پیش بینی می‌شود این محصولات ۹۹.۹ درصد از ویروس SARS-CoV-۲ (عامل ایجاد کووید ۱۹) را در ۲ ساعت از بین ببرند.

نمونه‌هایی از ویروس انگلیسی و آفریقایی در کشور دیده ‌شده است

نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی:

با توجه به اینکه این خیز کرونا از غرب کشور است احتمال اینکه وضعیت کشور عراق خوب نباشد، خیلی بالا است؛ چون عمدتاً استان‌های غربی درگیر شده‌اند.

جاهای دیگر هم این خیز را داریم ولی بیشتر از آذربایجان غربی تا خوزستان است و متأسفانه خوزستان بدترین وضعیت را دارد و خیلی نگران‌کننده است، به‌خصوص اینکه نمونه‌هایی از ویروس انگلیسی و آفریقایی هم در کشور دیده ‌شده، نگرانی را بیشتر می‌کند.

ترکیبات طبیعی موجود در سیب موجب تقویت عملکرد مغز شده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را کاهش می‌دهد

غلظت زیاد ترکیبات موجود در سیب و گیاهان دیگر که به عنوان مواد غذایی گیاهی شناخته می شوند، در فرآیندی به نام «عصب‌زایی» باعث ایجاد سلول های عصبی می شوند.

محققان مرکز بیماری هاینورودژنراتیو (DZNE) در بن در آلمان در این مطالعه با آزمایش بر روی موش ها متوجه شدند که دو ترکیب - کوئرستین موجود در پوست سیب و اسید دی هیدروکسی بیزوئیک (DHBA) در گوشت سیب، موجب ایجاد نورون در مغز این موش ها شدند.

موضوع جالب در این آزمایش این بود که آب سیب به طور قابل توجهی در عصب زایی نقش نداشت که حاکی از این آن است که خوردن کل سیب مفید است و نه فقط نوشیدن یک لیوان آب سیب. این مطالعه نشان داد که پوست و گوشت سیب حاوی ترکیبات مفیدی برای مغز و اعصاب است.

این مطالعه نشان داد؛ در صورت افزودن کوئرستین یا DHBA به سلول های بنیادی گرفته شده از مغز موش های بزرگسال که در محیط آزمایشگاه پرورش می یابند، این سلول ها نورون های بیشتری تولید می کردند و دچار مرگ سلولی نمی شدند.

برنامه واکسیناسیون علیه برخی بیماری‌ها توسط وزارت بهداشت اجرا می‌شود. برخی واکسن‌های جدید هستند که جزو واکسن‌های عمومی قرار نمی‌گیرد و در قالب توزیع و عرضه داروخانه‌ای انجام می‌شود.

واکسن‌هایی مثل واکسن آنفلوانزا، اچ پی وی، و…، اصولاً جزو واکسن‌های عمومی تلقی نمی‌شوند و از طریق داروخانه‌ها امکان تهیه آنها فراهم می‌شود.

به نظر می‌رسد واکسیناسیون کادر درمان، سالمندان و بیماران خاص و افراد آسیب پذیر است، از طریق شبکه‌های بهداشت و درمان انجام شود. اما، برای فاز آخر واکسیناسیون که شامل جمعیت عمومی کشور است، این توان در وزارت بهداشت وجود ندارد که بتواند کار واکسیناسیون را انجام دهد. ناگفته نماند که واکسیناسیون عمومی از توان کشورها خارج است. از همین رو، می‌بایست از پتانسیل داروخانه‌ها که امکانات ویژه‌ای دارند، استفاده شود.

داروخانه‌های ویژه از فضای لازم، تخت‌های مخصوص احیا و تجهیزات پزشکی لازم برای توزیع واکسن برخوردار دارند.

چنین داروخانه‌هایی داریم. به طوری که در تاریخ ۳۰ آذر ۹۹، دستورالعمل آمادگی داروخانه‌ها برای مشارکت در توزیع واکسن کرونا تدوین شد تا این داروخانه‌ها تا نیمه دوم سال آینده بتوانند آماده این کار شوند.

با توجه به سامانه تیتک و بار کد اقتصادی که برای داروهای خاص و گران قیمت ایجاد شده است، احتمال قاچاق واکسن خیلی ضعیف است چون امکان رهگیری با سامانه تیتک وجود دارد. ضمن اینکه برای واکسن می‌بایست زنجیره سرد فراهم باشد که همین مسئله نیز قاچاق واکسن را تا حدود زیادی غیر ممکن می‌سازد.

۷ شاخه جدید ویروس کرونا در آمریکا رصد شد

گروهی از محققان از ۷ شاخه جدید ویروس کرونا در آمریکا خبر داده‌اند. این جهش‌ها هرچند مستقل هستند اما شباهت زیادی با شاخه‌هایی از ویروس دارند که در انگلیس و آفریقای جنوبی رصد شده‌اند. در همین راستا کارشناسان بیم آن دارند که احتمالاً در آمریکا چند شاخه از ویروس کرونا با سهولت بیشتری گسترش یابند.

یکی از این شاخه‌ها Q۶۷۷P نام دارد و نخستین بار در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۰ در آمریکا رصد شد. ۲۷.۸ درصد از موارد ابتلاء در ایالت لوییزیانا آمریکا در بازه زمانی یکم دسامبر ۲۰۲۰ تا ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ به این شاخه از ویروس مبتلا بودند.

جرمی کمیل یکی از ویروس شناسان دانشگاه ایالتی لوییزیانا و از مؤلفان این پژوهش می‌گوید: نکته خاصی درباره این جهش وجود دارد. تصور می‌کنم نشانه‌ای روشن و شفاف از تکامل ویروس دیده می‌شود.

پیش از این «آنتونی فائوچی» رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا گفته بود شاخه‌های جدید ویروس کرونا چالشی مهم است. او هشدار داده بود اگر افراد به تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی عمل نکنند، شاخه‌های جدید ویروس فراگیرتر می‌شوند.

راهنمای تشخیص و درمان covid19 آپدیت اسفند 1399 

موارد ، جامع جهت دانلود به صورت فایل pdf . جهت دریافت کلیک کنید

حتما برای احتمال کمتر مبتلا شدن به covid19 از دو ماسک استفاده کنید

ویروس کرونا می تواند روی نورون ها اثر بگذارد و به بافت مغزی آسیب بزند

اگرچه COVID-19 را بدوا یک بیماری تنفسی می شناسند، اما SARS-CoV-2 می تواند سایر سایر اندام های بدن از جمله سیستم عصبی مرکزی را نیز تحت تاثیر قرار دهد و منجر به علایم مختلفی از سردرد گرفته تا از دست رفتن چشایی و بویایی و سکته و خونریزی مغزی شود.

به گزارش medicalxpress، در پژوهشی جدید دکتر ایوازاکی و همکارانش توانایی SARS-CoV-2 برای تهاجم به ارگانوئیدهای مغزی مشتق از سلول های بنیادی انسانی را مورد آنالیز قرار دادند. محققین دریافتند که این ویروس می تواند نورون های موجود در این ارگانوئیدها را آلوده کند و از ماشین سلولی برای همانندسازی و تکثیر استفاده کند. به نظر می رسد که ویروس می تواند با تقویت متابولیسم سلول های آلوده، همانندسازی خودش را نیز افزایش دهد و این در حالی است که نورون های پیرامونی غیر آلوده به دلیل این که منبع اکسیژن شان کاهش می یابد، می میرند. به این ترتیب یک ایسکمی و مرگ سلولی موضعی در مغز اتفاق می افتد که عوارض شدیدی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.

این مطالعه می تواند منجر به یافتن درمان برای علایم عصبی مختلف مربوط به بیماری COVID-19 شود.

همه چی در باره ویروس کرونا Sars-Covid19 - 5.0 out of 5 based on 1 vote

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

تهران، اشرفی اصفهانی ، بالاتر از حکیم ، خیابان ناطق نوری ، جنب شهرداری ، مجتمع شمیم ، ط 5 ، واحد37

 

تلفن:

      واحد خدمات مراقبتی در منزل          44046343  21 98+

تلفن:

    واحد اعزام پرستار تخصصی و پزشک  44046131  21 98+

 

 © 2017-2018 parastarha.com all right reserved