مرکز پرستاری S.O.S Capital & AIDA

مراقبت در منزل

44046343

درمان درمنزل

44046131

تاثیر فضای سبز در بهبود روحیه سالمندان در منزل جدیدترین تحقیقات انجام شده 

کیفیت فضای سبز تاثیر بسیاری بر روی سلامت جسم و روان انسان و مخصوصا سالمندان دارد. امروزه در رویارویی با تهدیدهای روبه رشد و فزاینده طبیعت، بنا به دلایل اقتصادی و اخلاقی، حفاظت از آن مورد توجه قرار گرفته است در حالی‎که پتانسیل آن در سلامت جوامع انسانی مخصوصا سالمند ان در منزل بسیار چشمگیرتر از آن بوده که به آن توجه اندکی شده است. قرار گرفتن در طبیعت، تاثیرات مثبتی بر روی فعالیت‌‎های فیزیکی، روحی و روانی سالمند دارد بطوریکه استرس و فشار کار روزانه را از او دور نموده و محیطی آرام را برای او فراهم می‎نماید. همچنین مناظر سبز با کاهش استرس و فراهم نمودن آرامش روحی بر میزان توجه سالمند درمنزل می افزاید . فضای سبز در اطراف  محلهای مسکونی نیز با کاهش آلودگی، بهبود سلامت فیزیکی و روحی سالمند درمنزل ، محیط شادتری برای  سالمند ایجاد می‎نماید که در نتیجه آن از یک طرف مراقبت از سالمند برای پرستار در منزل راحت‎تر شده که ذخیره انرژی در آن‎ها را در پی دارد و از طرف دیگر زمان بهبودی و هزینه‎های سالمند را کاهش می‎دهد. امروزه، جوامع مدرن به علت داشتن زندگی و عادت‎های ماشینی، از طبیعت و مواهب خدادادی، دور مانده و استرس و بیماری‎های روحی بر زندگی او حاکم شده است تا جایی که در سال 2020، افسردگی عامل اصلی ناخوشی‎های جوامع انسانی خواهد.

بیماری و بستری شدن در بیمارستان از اساسی‎ترین استرس‎های زندگی سالمندان در منزل است. بیش از هزار سال است که همگان باور دارند گیاهان و باغچه‎ها برای سالمندان  در محیط‎های درمانی مفید هستند و بخوبی در فرهنگ‎های غربی و شرقی به چشم می‎خورد .با مرور توسعه جوامع در طول تاریخ، می‎توان ذکر کرد که فضای سبز و طبیعت بر روی فرآیند بهبود روحیه سالمندان موثر است. شواهد اثرات فضای سبز را می‎توان در بیمارستان‎های قرون وسطی اروپایی دید، که بیماران مستقیم به محوطه باغ دسترسی داشتند . اثرات پزشکی و مزایای اقتصادی، اثرات بزرگی بر روی طراحی شهر ها در قرن گذشته داشته‎اند. در اواسط دهه 1980 دستاوردهای پزشکی به آگاهی مردم از نقش باغچه‎ها در فرآیند بهبود ، کمک کرد. اخیرا، شواهد نشان می‎دهند که اثرات درمان یا خدمات در رضایت بیماران و سالمندان  اهمیت بیشتری پیدا کرده است به‎طوری‎که تماس با طبیعت و دسترسی به نور روز و چشم انداز طبیعی کاربران اثرات مثبتی بر سلامتی بیماران و سالمندان داشته است .

تنها بودن سالمند در منزل اغلب به دلیل جنبه‎های کمبود امنیت، کمبود کنترل خوردن و زمان خواب، کمبود اطلاعات و مشکلات یافتن مسیر در ساختمان‎های ناآشنا و پیچیده، کنترل احساسات را تحلیل می‎برد. این جنبه‎ها سبب استرس در بیماران و سالمندان می‎شوند که منجر به اثرات منفی بسیاری از قبیل افسردگی، اضطراب، ناتوانی، کاهش عملکرد ادراک، افزایش فشار خون، سطوح بالاتر چرخش هورمون‎های استرس و سرکوب عملکرد ایمنی بدن می‎شوند . برای بیماران جوان، محیط منزل به عنوان محیط بیگانه به نظر می‎رسد که درد و جدایی از خانواده را تحمیل می‎کند . 

در مطالعات اخیر دانشگاه تگزاس امریکا بیان شده است که بیماران و سالمندان و پرستار در منزل که دارای نمای پنجره درختان هستند، سریع‏تر و با عوارض کمتری در مقایسه با سالمندانی بدون دسترسی به چنین نماهایی بهبود می‎یابند . اگرچه، هوای پاک‎تر و بهبود سلامتی از جمله مزایای بهداشت عمومی با استفاده از درختان به شمار می‎رود اما می‎توان عنوان کرد که هزینه‎های مربوط به سلامت مانند آلرژی به گیاهان، گرده، و یا حیوانات و حشرات مرتبط نیز وجود خواهد داشت.

دسترسی نزدیک به چشم انداز طبیعی و یا یک باغ برای سالمندان می‎تواند توانایی مردم برای مقابله با استرس را افزایش دهد و در نتیجه به طور بلقوه سلامت را بهبود بخشد. ارتباطی بین دوره بستری، استفاده از داروهای مسکن و توانایی مشاهده طبیعت از طریق پنجره  وجود دارد. بر اساس یافته‎های مطالعات، بیمارانی که دسترسی به نمای طبیعت داشتند، سریعتر بهبود یافتند و نیاز به داروی مسکن کمتری داشتند . شایان ذکر است که با وجود استرس شدید که اغلب توسط بیماری، درد، ایجاد می‎شود، توجه چندانی به ایجاد محیط‎هایی که بیماران در آن به آرامش ‎می‎رسند و یا نیازهای عاطفی آنها برآورده می‎شود، مبذول نمی‎شود.

مشاهده مجموعه‎های حاوی گیاهان یا طبیعت برای چند دقیقه می‎تواند بازسازی قابل توجهی در بهبودی بیماران داشته باشد حتی اگر به شدت استرس داشته باشند. نمای طبیعت یا اشکال باغچه مانند، سطوح احساسات مثبت را افزایش می‎دهد و عواطفی همچون ترس، خشم و ناراحتی را کاهش می‎دهد. تحقیقات درمانی دریافته‎اند که نماهای طبیعت در کمتر از پنج دقیق بازسازی معنی‎داری را با تغییرات مثبت از قبیل فشار خون، فعالیت قلب، گرفتگی عضلات و فعالیت الکتریکی مغز ایجاد می‎کنند .شواهد مطالعات در تعدادی از سالمندان و بیماران مختلف نشان داده است که حضور طبیعت، باغ‎های درونی و بیرونی، گیاهان و پنجره هایی با نمای رو به طبیعت، رضایت سالمند و پرستار او در منزل را افزایش می‎دهد . 

تاثیر فضای سبز در روحیه سالمند در منزل - 5.0 out of 5 based on 1 vote

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

تهران، اشرفی اصفهانی ، بالاتر از حکیم ، خیابان ناطق نوری ، جنب شهرداری ، مجتمع شمیم ، ط 5 ، واحد37

 

تلفن:

      واحد خدمات مراقبتی در منزل          44046343  21 98+

تلفن:

    واحد اعزام پرستار تخصصی و پزشک  44046131  21 98+

 

 © 2017-2018 parastarha.com all right reserved