مرکز پرستاری S.O.S Capital & AIDA

مراقبت در منزل

44046343

درمان درمنزل

44046131

                     چگونه از سالمندان بستری در خانه مراقبت و نگهداری کنیم به عنوان پرستاری یا مراقبت سالمند در منزل


بسیاری از ما سالمندانی در خانه داریم که در بستر افتاده یا به اصطلاح عام زمین گیر شده اند. این افراد معمولا توانایی حرکت و انجام کارهای روزمره را ندارند. در این نوشته سعی می شود نکاتی درخصوص نحوه نگهداری از این افراد آورده شود.

نکته اول در نگهداری از سالمندان رعایت نکات بهداشت و سلامتی آنهاست. افراد در بستر افتاده قادر به انجام کارهای بهداشتی خود مانند طهارت، حمام کردن و غیره نیستند. بنابراین شما به عنوان فرزند یا یک پرستار و مراقب سالمند باید به آنها در این کارها کمک کند. حمام کردن/دوش گرفتن، ناخن گرفتن، مسواک زدن، اصلاح مو و عوض کردن لباس ها از جمله وظایفی هستند که شما باید برای سالمندان بیمار و زمین گیر انجام دهید.

نظافت سالمندان در بستر

برای حمام کردن آنها شما می توانید از یک صندلی مخصوص حمام یا یک ویلچر استفاده کنید. اگر فرد سالمندان توانایی حرکت اجزایی از بدن مانند دست را داشته باشد می تواند با نشستن روی یک صندلی خود را بشوید در غیر اینصورت شما باید در این کار به آنها کمک کنید. سعی کنید شستشو و حمام کردن سالمندان را با مراقبت انجام داده و از لوازم حمام تمیز و نرم استفاده کنید.

درخصوص افرادی که توانایی حرکت و نشستن ندارند، شما باید مراقبت های بهداشتی و کارهای روزمره آنها را برایشان انجام دهید. برای مثال برای حمام کردن شما می توانید از فرد دیگری کمک گرفته و با درست کردن یک تشک نرم با روکش پلاستیک آنها را در حمام خوابانده و شستشو را انجام دهید. البته اگر بیمار بستری شما وضعیت حاد و زخم بستر دارد باید با مشورت یک پزشک یا پرستار شستشوی بدن او را انجام دهید.

درخصوص مراقبت از دندان ها نیز شما باید روزانه و مرتب این کار را برایشان انجام دهید و وسایل مورد نیازشان را در اختیار قرار دهید. همینطور کوتاه کردن ناخن ها را نیز باید مرتب انجام دهید؛ بویژه کوتاه کردن ناخن های پا که برای اکثر سالمندان حتی آنهاییکه کمی توانایی حرکت دست ها و پاهایشان را دارند، دشوار است. از بین بردن موهای زائد نیز باید بطور مرتب انجام گیرد تا مشکلاتی مانند عرق سوز شدن یا زخم شدن بدن بوجود نیاید.

در زمینه طهارت شما می توانید به سالمند بیمار خود در رفتن به سرویس بهداشتی که مجهز به توالت های فرنگی است کمک کنید و اگر اصلا توانایی حرکت ندارند، می توانید از پوشاک مخصوص بزرگسالان که در بازار موجود است استفاده نمایید. نکته مهم این است که تمیز کردن این قسمت از بدن بطور منظم بسیار مهم است تا از بیماری های مختلفی مانند زخم بستر در این قسمت از بدن پیشگیری شود.

پیشگیری از بیماری ها(زخم بستر)

بیماران در بستر بویژه آنهاییکه به هیچ وجه توانایی حرکت ندارند، مستعد بیمارایی های مختلفی از جمله زخم بستر هستند. این زخم ها معمولا در نقاطی که بدن با تشک در تماس است و پوست بدن در آن قسمت نازک است، ایجاد می شوند؛ مانند پاشنه پا، باسن، شانه ها و پشت سر. برای جلوگیری از زخم بستر شما باید حالت خوابیدن بیمار را هر دو ساعت یکبار عوض کنید و اگر خود توانایی حرکت دارند آنها را تشویق به این کار کنید. به ملحفه و تشک فرد نیز توجه کنید، این تشک ها باید از جنس کتان یا ابریشم باشند و شما باید بطور مرتب آنها را شستشو داده، اتو کرده و صاف پهن کنید، زیرا ملحفه یا تشک کثیف و چروک احتمال ایجاد زخم بستر را بیشتر می کند. دقت کنید که بدن سالمند بطور منظم مرطوب شده باشد. از شامپوها و صابون های اسانس دار استفاده نکنید، زیرا پوست شما را خشک می کنند. همچنین مطمئن شوید که سالمند بیمار و در بستر شما بطور منظم و روزانه حداقل ۲ لیتر آب می خورد.

توجه کنید که افرادی که پوست تیره(سبزه یا سیاه) دارند، لکه های آبی یا بنفش رنگ باشند و در افراد با پوست روشن این لکه های زخم به رنگ قرمز یا سفید است. ترک ها، چروک ها، ورم، قسمت های درخشان و تاول ها نشانه هایی از زخم بستر هستند. اگر چنین علائمی را در بیمار سالمند خود مشاهده کردید به یک پزشک یا پرستار مراجعه نمایید.

مراقبت سالمند در منزل تهران

به دنبال نشانه هایی از مشکلات تنفسی و سینه باشید. افراد سالمند در بستر به دلیل اینکه مرتب در رختخواب هستند، مایعات ممکن است در شش هایشان جمع شود که منجر به انسداد یا ذات الریه شود. برای اطمینان از اینکه این حالت روی نمی دهد و برای پیشگیری از مشکلات تنفسی در سالمندان در بستر شما باید بطور منظم حالت خوابیدن بیمار در بستر را عوض کنید – ترجیحا هر دو ساعت یکبار.

حمایت روحی و عاطفی از سالمندان

در نهایت باید توجه کنید که بیماران سالمند و در بستر نیازمند حمایت روحی و عاطفی شما دارند؛ حتی سالمندانی که هوشیاری کامل ندارند. سالمندان زمین گیر به دلیل اینکه توانایی حرکت ندارند، نمی توانند به ملاقات دیگران رفته و با دیگران معاشرت کنند، بنابراین حضور فرزندان در کنار آنها و ابراز محبت به آنها بسیار مهم است. به عنوان فرزند یک سالمند بیمار و در بستر شما می توانید سالمند را به انجام برخی از کارها – اگر توانایی لازم را دارند- تشویق کنید؛ برای مثال اگر آنها مایل به انجام یک کار هنری هستند آنها را تشویق به این کار کنید، یا اگر می توانید هر از گاهی آنها را به ملاقات یکی از اقوام یا دوستان ببرید. معاشرت و گفتگو با دیگران برای هر فردی بویژه سالمندان در بستر بسیار مفید است و در ارتقای روحیه آنها و در نهایت بهبود یا حفظ وضعیت فعلی شان موثر است. 

چگونگی مراقبت سالمند در منزل - 5.0 out of 5 based on 2 votes

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

تهران، اشرفی اصفهانی ، بالاتر از حکیم ، خیابان ناطق نوری ، جنب شهرداری ، مجتمع شمیم ، ط 5 ، واحد37

 

تلفن:

      واحد خدمات مراقبتی در منزل          44046343  21 98+

تلفن:

    واحد اعزام پرستار تخصصی و پزشک  44046131  21 98+

 

 © 2017-2018 parastarha.com all right reserved